Zoetstoffen

Ieder E-nummer (dus ook de zoetstoffen aspartaam en stevia) is veilig om te eten en/of te drinken. Er wordt namelijk pas een E-nummer aan een product gegeven als het veilig is. Dit wordt gedaan door de EFSA, het onafhankelijk adviesorgaan voor voedselveiligheid van de Europese Unie. De EFSA geeft onafhankelijke wetenschappelijke adviezen.

Pas als de EFSA heeft besloten dat de stof veilig genoeg is om dagelijks te eten en te drinken, krijgt het een E-nummer. Als een zoetstof een E-nummer heeft, is het dus veilig.

De EFSA hanteert namelijk de volgende uitgangspunten:
– Het moet 100% zeker zijn dat er geen schadelijke gevolgen zijn voor de gezondheid.
– Het moet onmogelijk zijn om er te veel van binnen te krijgen. Zelfs al ben je nog zo’n grote liefhebber van light-frisdranken of drop.

Hoe weet ik zeker dat het veilig is?
Voor aspartaam en stevia zijn een maximale hoeveelheid vastgesteld die voor iedereen geldt, dus ook voor zwangere vrouwen (in wording). Dit maximum heet de aanvaardbare dagelijkse inname (ADI). Zoetstoffen vormen geen gevaar voor de gezondheid van jou en je baby. Want zelfs als je dagelijks (veel) light-frisdrank drinkt, blijf je onder de ADI-norm.

De aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) van aspartaam is 40 milligram per kilo lichaamsgewicht. Dus als je 60 kilo weegt, mag je dagelijks 40 * 60 milligram = 2.400 milligram aspartaam eten en/of drinken. Deze hoeveelheid mag je gedurende je hele leven dagelijks binnenkrijgen zonder enige gezondheidsschade op te lopen. Bij een normaal consumptiepatroon blijft de hoeveelheid zoetstoffen ruimschoots onder de ADI.

 

Bron: Voedingscentrum

Klinkt goed, dus stuur me dat magazine met tips!

# slimmerzwanger