Dit moet je eten als je zwanger bent (of wilt worden!)

Door Sascha de Jong

Je kent de goedbedoelde adviezen vast wel: ‘Geen Franse kaasjes meer!’ Of: ‘Denk eraan, geen rauw vlees.’ Maar wat mag je eigenlijk wél eten als je zwanger bent of dat graag wil worden?

  1. Groenten en fruit

Een inkoppertje, ik weet het. Maar toch eet slechts 30% van alle vrouwen en 22% van alle mannen in Nederland voldoende fruit. En 28%, zowel vrouwen als mannen, eet voldoende groenten (bron). Jij bent natuurlijk slim en gaat, nu je weet dat je zwanger bent of wil worden, wél genoeg groenten en fruit eten! Waarom? Simpel. Groenten en fruit leveren vitamines, mineralen en vezels. Je kunt er veel van eten zonder dat het een grote invloed heeft op je gewicht. Dit maakt het ook een heel geschikt en gezond tussendoortje. Ander pluspuntje: door de vitamine C die erin zit, wordt ijzer beter opgenomen. En genoeg ijzer maakt je bloed weer extra sterk.

  1. Rund- en lamsvlees, volkorenbrood, broccoli, sperziebonen en peulvruchten, zoals bruine bonen en linzen

Vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven, hebben eerder kans op een ijzertekort. En ijzer zit het meest in bovengenoemde producten. Eet je vegetarisch, kies dan voor een  vleesvervanger waaraan extra ijzer is toegevoegd. IJzer is een mineraal dat in twee vormen voorkomt in eten: als heemijzer en als non-heemijzer. IJzer is belangrijk voor de vorming van hemoglobine, dat nodig is voor het transport van zuurstof in het bloed en de stofwisseling. Heemijzer zit alleen in dierlijke producten en is beter op te nemen in het lichaam dan non-heemijzer uit plantaardige producten (bron).

  1. Vette vis

Vette vis bevat gezonde vetzuren die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de hersenen en het zicht bij ongeboren baby’s. Voorbeelden van vette vis zijn haring, zalm, sardines en makreel. Vette vis is ook rijk aan vitamine D.

  1. Melkproducten

In melkproducten zit calcium en dit is belangrijk voor een goede botopbouw van de baby. Kies het liefst voor ongezoete melkproducten zoals karnemelk, melk, yoghurt, kwark of ongezoete sojazuivel. De melkproducten waaraan suiker is toegevoegd bevatten weliswaar evenveel calcium, maar zijn natuurlijk minder gezond. Dus laat de yoghurtdrinks, chocolademelk, vruchtenyoghurt, vla en andere toetjes maar liever staan! Je krijgt voldoende calcium binnen als je zo’n 450 milliliter aan melkproducten (2-3 porties) en 40 gram kaas (dit is twee broodbeleggingen) neemt.

  1. Vitamine D

Vitamine D helpt bij een goede botopbouw van je baby doordat het zorgt dat calcium uit de voeding wordt opgenomen. Slik tijdens je hele zwangerschap 10 microgram vitamine D per dag. Met je voeding krijg je daarnaast ook vitamine D binnen. Het zit in vette vis, boter, halvarine en margarine.

  1. Foliumzuur

Met het slikken van foliumzuur verklein je de kans dat je baby een open ruggetje, hazenlip of open gehemelte krijgt. Foliumzuur komt van nature voor in groenten, vooral de groene soorten, volkorenproducten, brood, vlees en zuivel. Door gevarieerd te eten kan iedereen voldoende foliumzuur binnenkrijgen, behalve zwangere vrouwen. Slik dus 400 microgram foliumzuur per dag, vanaf dat je een zwangerschapswens hebt en in de eerste 10 weken van je zwangerschap.

Weet jij alles over gezond eten en zwanger worden? Doe de quiz!

Sascha de Jong (40) is (sport)diëtist bij thuiszorgorganisatie Careyn in Utrecht. Buiten werktijd zijn hardlopen, city trips en actieve vakanties favoriete bezigheden. Tijdens haar spreekuren ziet ze vaak ouders met jonge kinderen en vrouwen waar het zwanger worden of het zwanger zijn niet zonder problemen gaat. En iedereen weet: als je zwanger wilt worden, als je zwanger bent en als je je kind goed wilt laten opgroeien, is het heel belangrijk om gezond te eten. Maar onderscheid maar eens in die enorme berg aan informatie die er over gezond eten op internet staat wat waar is en wat niet… Sascha verheldert het in haar blogs. En geeft tips hoe je gezond eten nou écht volhoudt.

 

 

Reacties

  1. Sascha Schefferlie
    18-08-2017
    Informatief. Ik heb een allergie voor granen en peulvruchten en een intolerantie voor zuivel. Ik ben daarin vast niet alleen, er zijn steeds meer mensen intolerant voor voedsel en de bewerking ervan. Nu vraag ik me af wat jij mijn kunt aanraden te doen ter vervanging als het gaat om granen, peulvruchten en zuivel. Wat is het effect van kokosmelk of kokosyoghurt (lactosevrij) bijvoorbeeld op de botopbouw? Daarnaast heb ik ook vernomen dat soya juist afgeraden wordt als je zwanger probeert te worden, dat zou de vruchtbaarheid negatief beïnvloeden. Ik lees graag je reactie. Groeten, Sascha

Reactie

Klinkt goed, dus stuur me dat magazine met tips!

# slimmerzwanger