Zó misselijk

Door Sascha de Jong

In haar pyjama doet ze de deur open. In haar hand heeft ze een plastic teiltje. “Heb je nou een kotsbakje in je hand?!” vraag ik grinnikend. “Ja,” zegt ze “inmiddels heb ik geleerd dat maar overal mee naartoe te nemen.”

Eerder die week hebben we elkaar voor het eerst aan de telefoon gesproken. Ze is door haar verloskundige naar mij doorverwezen vanwege extreme misselijkheid en veelvuldig braken tijdens haar zwangerschap. Ze is 13 weken zwanger en door deze klachten al 8 kilo afgevallen.

Zwangerschapsmisselijkheid komt vaak voor

Zwangerschapsmisselijkheid is iets wat heel vaak voorkomt. Gelukkig niet zo vaak in deze extreme mate als bij mijn cliënt. In principe heb je geen diëtist nodig als je last hebt van zwangerschapsmisselijkheid. Het komt het meest voor in de eerste 12 tot 16 weken. Laat je overigens niet misleiden door de veelgebruikte term ‘ochtendmisselijkheid’. Soms ben je vooral in de ochtend misselijk, maar soms kan het de hele dag door zijn.

Tips bij zwangerschapsmisselijkheid

Adviezen bij zwangerschapsmisselijkheid zijn:

  • Eet kleine beetjes verspreid over de dag; als je lang een lege maag hebt, wordt de misselijkheid erger.
  • Zorg dat je altijd iets te eten bij je hebt als je de deur uit gaat.
  • Begin de dag rustig, het kan ook helpen om eerst iets kleins te eten vóórdat je opstaat, bijvoorbeeld een beschuitje of cracker in bed.
  • Ga regelmatig naar buiten om te lopen of fietsen. Even bewegen in de frisse lucht kan helpen.
  • Ben je ’s nachts misselijk? Dan kan het helpen iets kleins te eten voordat je gaat slapen.
  • Pepermunt of friszure smaken kunnen prettig zijn om de misselijkheid te verdrijven.
  • Klachten zijn vaak erger bij spanningen en/of moeheid, bijvoorbeeld door te korte nachten of slecht slapen.

Is misselijk zijn slecht voor de baby?

Sommige vrouwen hebben de pech dat ze veel moeten overgeven. Jij ook? Dan vind je het vast fijn om te weten dat je baby daar niet zo snel onder lijdt. De zwangerschapshormonen in je lichaam zorgen ervoor dat de baby voorrang krijgt en voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Blijft de misselijkheid sterk aanwezig, moet je vaak braken en houd je geen vocht meer binnen? Of val je meer dan 5% af (bijvoorbeeld als je 70 kg en je valt meer dan 3.5 kg af), neem dan contact op met je verloskundige. Zij kan je adviezen geven of verwijzen naar een diëtist.

Sascha de Jong (40) is (sport)diëtist bij thuiszorgorganisatie Careyn in Utrecht. Buiten werktijd zijn hardlopen, city trips en actieve vakanties favoriete bezigheden. Tijdens haar spreekuren ziet ze vaak ouders met jonge kinderen en vrouwen waar het zwanger worden of het zwanger zijn niet zonder problemen gaat. En iedereen weet: als je zwanger wilt worden, als je zwanger bent en als je je kind goed wilt laten opgroeien, is het heel belangrijk om gezond te eten. Maar onderscheid maar eens in die enorme berg aan informatie die er over gezond eten op internet staat wat waar is en wat niet… Sascha verheldert ht in haar blogs. En geeft tips hoe je gezond eten nou écht volhoudt.

Reacties

Nog geen reacties

Reactie

Klinkt goed, dus stuur me dat magazine met tips!

# slimmerzwanger