Vet lekker

Door Sascha de Jong

Minder koolhydraten, avocado’s, noten als slimme snack en salades in plaats van brood. Als je een beetje 2017 wilt eten, wordt het er niet makkelijker op. Want wat is nou goed en hoeveel heb je er van nodig?

“Ik eet al een tijdje veel gezonder en toch val ik niet af,” zegt mijn cliënt. Samen met haar loop ik haar huidige eetgewoonten door. “Ik eet nu geen brood bij de lunch maar wel salades. Vandaag at ik een groene salade met gamba’s. En ik ben echt dol op olijfolie dus die salade overgiet ik daarmee.” Op haar gezicht verschijnt een grijns. Ze is erg ingenomen met haar zelf samengestelde nieuwe eetpatroon. Behalve dan dat ze nog niet is afgevallen.

Weer aangekomen

“Nou ja! Wéér aangekomen! Wat ontmoedigend zeg!” Een jonge vrouw met obesitas zit een beetje moedeloos tegenover me. “Ik was juist allemaal gezonde dingen gaan eten. Als tussendoortje neem ik nu elke dag een avocado in plaats van een appel.” En een andere cliënt: “Dus nu eet ik elke dag een bakje walnoten of amandelen. Ik heb gelezen dat dat heel gezond is.” Hij werkt samen met zijn vrouw aan een gezondere leefstijl. “En in de Griekse yoghurt doe ik ook walnoten. Ik eet ook veel salades, daarin zitten pijnboompitten en zonnebloempitten”.

Vet gezond

Gezonde vetten. Daar komt het op neer bij bovenstaande voorbeelden. En dus bij alle drie teveel ervan. Plantaardige vetten zoals olijfolie, noten, zaden, pitten en avocado bevatten onverzadigde vetzuren die gezond zijn voor ons hart en onze bloedvaten. Ze verlagen het cholesterol, bevatten geen of weinig koolhydraten en hebben daarom weinig invloed op de bloedsuikerspiegel. Daarnaast geven ze een verzadigd gevoel: minder honger. Ook de vetten in bijvoorbeeld Griekse yoghurt zijn prima. We hebben ze elke dag nodig en het is ook heel goed om voldoende gezonde vetten binnen te krijgen. Maar het kan ook teveel zijn. En dan val je in het gunstigste geval niet af. In veel gevallen komen mensen aan in gewicht.

Calorieën

Hoe dat kan? Een avocado bevat 350 calorieën. Als je die elke dag eet, krijg je behalve allerlei vitamines, mineralen en 10 gram voedingsvezel veel energie binnen. Het is dus nuttig om andere voedingsmiddelen dan te schrappen uit je eetpatroon. Gebruik je een avocado binnen een koolhydraat verlaagd dieet, dan is het waarschijnlijk dat je er brood voor laat staan. Dan val je wel af.

Eetlepels of handjes

Een eetlepel olijfolie bevat 90 calorieën. Als je een salade (of een andere maaltijd) overgiet met olijfolie dan heb je zo 800 calorieën binnen. Zeker als in die salade ook (vette) vis, kip of kaas is verwerkt. Één of twee eetlepels olie op een salade is dan weer geen probleem. Je voelt hem al aankomen: met de noten, zaden en pitten is het idem dito. Een handje walnoten (25 gram, dit is drie en halve walnoot) bevat 177 calorieën. Een klein bakje walnoten van 100 gram is 700 calorieën. Dat is vergelijkbaar met de calorieën van een grote warme maaltijd. Het advies gezonde voeding volgens de Schijf van Vijf is dagelijks 25 gram ongezouten noten.

Sascha de Jong (40) is (sport)diëtist bij thuiszorgorganisatie Careyn in Utrecht. Buiten werktijd zijn hardlopen, city trips en actieve vakanties favoriete bezigheden. Tijdens haar spreekuren ziet ze vaak ouders met jonge kinderen en vrouwen waar het zwanger worden of het zwanger zijn niet zonder problemen gaat. En iedereen weet: als je zwanger wilt worden, als je zwanger bent en als je je kind goed wilt laten opgroeien, is het heel belangrijk om gezond te eten. Maar onderscheid maar eens in die enorme berg aan informatie die er over gezond eten op internet staat wat waar is en wat niet… Sascha verheldert het in haar blogs. En geeft tips hoe je gezond eten nou écht volhoudt.

Reacties

Nog geen reacties

Reactie

Klinkt goed, dus stuur me dat magazine met tips!

# slimmerzwanger