Vitamine D

Afhankelijk van je huidskleur en hoeveel je wordt blootgesteld (dus zonder bedekking) aan de zon, maakt je lichaam voldoende vitamine D aan in combinatie met gevarieerde voeding. Maar een tekort aan vitamine D heeft mogelijk ernstige gevolgen voor de gezondheid van je kleintje. Daarom heeft de Gezondheidsraad geadviseerd om alle zwangere vrouwen 10 microgram vitamine D als supplement te laten slikken. Ook adviseert de Gezondheidsraad vrouwen met een kinderwens vitamine D te slikken. Omdat de aanleg van bot bij het kindje al in de eerste maanden van de zwangerschap begint en je dan nog niet altijd weet dat je zwanger bent.

Waar helpt vitamine D mee? Het verkleint de kans op een te laag geboortegewicht en helpt bij het aanmaken en verder ontwikkelen van de botten van de baby.

Kan je zelf voldoende vitamine D aanmaken? Als je een lichte huidskleur hebt, je voldoende zonlicht krijgt (15 – 30 min met blote armen en hoofd tussen 11u00 en 15u00) en je eet goed en gevarieerd. Dan is de algemene aanname dat je lichaam voldoende vitamine D maakt. Als je een donkere huidskleur hebt, maakt je lichaam minder vitamine D aan op basis van het zonlicht. En als je lichaam onvoldoende zonlicht krijgt, bijvoorbeeld omdat je overdag binnen op kantoor werkt of een hoofddoek draagt en je armen altijd bedekt, dan zal je lichaam onvoldoende vitamine D aanmaken. Ook blijkt dat alsnog ongeveer 10% van de vrouwen met een lichte huidskleur onvoldoende vitamine D aanmaakt. Door de mogelijke gevolgen voor je (toekomstige) kleine is daarom het advies om een tabletje met 10 microgram vitamine D te slikken. Bij twijfel, overleg dan altijd met je arts of verloskundige.

Klinkt goed, dus stuur me dat magazine met tips!

# slimmerzwanger