Suiker

Met drinken krijgen we (ongemerkt) heel veel suiker binnen. Zelfs drankjes die heel gezond ogen, bevatten meer suiker dan we denken. Welke dranken passen wél in een gezond voedingspatroon?
In de afgelopen vijf jaar zijn we steeds minder frisdrank gaan drinken, lees ik in De Volkskrant (bron: https://www.volkskrant.nl/binnenland/gemiddelde-nederlander-drinkt-nu-86-liter-frisdrank-per-jaar-fors-minder-dan-in-2012~a4512667/). In 2012 was het 100 liter per persoon en vorig jaar was dat 86 liter. Dat is goed nieuws, want met drinken krijgen we ongemerkt t heel veel suikers binnen. Nu is dat niet alleen zo bij frisdrank, maar ook bij heel veel andere dranken.

Frisdrank is suiker

Bij frisdrank weten heel veel mensen wel dat er veel suiker in zit, tenzij je voor light of zero kiest. Elke glas frisdrank van 200 ml bevat zo’n vier klontjes suiker. Maar er zijn ook dranken waarbij je op het eerste gezicht denkt dat ze gezond zijn en die toch heel veel suikers bevatten. Ik zet er een aantal voor je op een rijtje.

Vruchtensappen
In alle soorten fruit zit suiker. Dus als je er sap van maakt, bevat dat ook suiker. En nee, vruchtensuiker is niet beter of gezonder dan suiker gemaakt van suikerbiet of suikerriet (het zijn allemaal planten, allemaal van een natuurlijke afkomst). Als je een glas sap drinkt, dan krijg je al gauw de hoeveelheid suikers uit 3 porties fruit binnen. Eigenlijk is sap drinken een hele snelle manier van fruit eten: niemand eet 3 sinaasappels achter elkaar op, maar je hebt het wél zo opgedronken. Ook bij sappen geldt dat er per glas wel vier tot vijf klontjes suiker in zit.

Vruchtendranken
Wist je dat de naam ‘vruchtensap’ beschermd is? Als het sap heet, met mag er in het pak alleen maar sap zitten. Als een drank een fantasienaam heeft zoals vruchtendrank, vruchtennectar, dubbeldrank, tweedrank, dan mag er ook water en suiker aan toegevoegd zijn.

Smoothies

Ook smoothies hebben een heel gezond imago. Zeker als er ook nog allemaal superfoods zoals chiazaad, tarwegras, gember enzovoort door wordt gemixt. Maar als de basis vruchtensap is, dan blijft het suikerrijk. Is het een groene smoothie met alleen maar groenten? Dan bevat hij weinig suikers.

Aanmaaklimonade
Siroop is een vloeibare suiker. Je voegt water toe en dan heb je ook een soort frisdrank. Natuurlijk wisselt de hoeveelheid suiker afhankelijk van hoeveel water je eraan toevoegt. Elke eetlepel siroop (heb je het weleens zo afgemeten? Tip!) heeft ongeveer 2 klontjes suiker. Een standaard glas bevat 25-35 ml siroop en dat is drie tot vier klontjes suiker. De verschillen per siroop zijn ook hier weer heel klein. Of je nu een a-merk of eigen merk neemt, de hoeveelheid suiker is nagenoeg gelijk.

Biologisch en aanverwanten
Sappen, siropen en andere (fruit)dranken bevatten altijd suiker. Ook als het biologisch is, en ook als het een hele slimme marketing naam heeft (Healthy People, Innocent, Naked).

En nu de tips!
– Kies vooral water en thee. In beperktere mate koffie en ongezoete zuivel (melk, karnemelk, yoghurt)
– Gebruik gezoete dranken spaarzaam
– Als je wel kiest voor een sap, kies het bewust, drink het rustig en geniet ervan
– Moet je erg wennen aan minder suiker? Ga dan in eerste instantie voor aanlengen van frisdrank en sap met (sprankelend mineraal)water
– Lees de verpakking. Mooie sappen met hippe namen bevatten heel vaak grotendeels goedkope basissappen zoals appelsap en druivensap. De inhoud van een pak of fles waarop staat: “Bosbessen en bramen smoothie met cranberry en een vitaminen boost” kan dan zomaar zijn: “Ingrediënten: Appelsap (69%), bananenpuree (19%), bosbessenpuree (5%), bramenpuree (5%), naturlijk aroma, concentraat (wortel, bosbes), vitaminen (C, E, B6, B12, niacine, pantotheenzuur).”

Sascha de Jong (40) is (sport)diëtist bij thuiszorgorganisatie Careyn in Utrecht. Buiten werktijd zijn hardlopen, city trips en actieve vakanties favoriete bezigheden. Tijdens haar spreekuren ziet ze vaak ouders met jonge kinderen en vrouwen waar het zwanger worden of het zwanger zijn niet zonder problemen gaat. En iedereen weet: als je zwanger wilt worden, als je zwanger bent en als je je kind goed wilt laten opgroeien, is het heel belangrijk om gezond te eten. Maar onderscheid maar eens in die enorme berg aan informatie die er over gezond eten op internet staat wat waar is en wat niet… Sascha verheldert het in haar blogs. En geeft tips hoe je gezond eten nou écht volhoudt.

Reacties

Nog geen reacties

Reactie

Klinkt goed, dus stuur me dat magazine met tips!

# slimmerzwanger