Shit!

Door Sascha de Jong

Praten over je ervaringen in het kleinste kamertje vindt niemand leuk. Maar als je last hebt van verstopping, is het wel fijn om daar advies over te krijgen. Wat kun je het best eten als je verstopping ofwel obstipatie hebt?

Een bekend zwangerschapskwaaltje is verstopping. We noemen dit obstipatie; niet goed naar de wc kunnen. Je hebt dan harde, pijnlijke ontlasting. En soms kun je een paar dagen achter elkaar niet poepen. Je hebt wel het gevoel van aandrang, maar er komt niets. Hoe dat kan? Door de zwangerschapshormonen of eventueel ijzerpreparaten kun je last hebben van obstipatie.

Vezels tegen obstipatie

Wat kun je doen aan obstipatie? Het antwoord is meer vezels eten! Je hebt er dagelijks 30-40 gram van nodig. Vezels zitten in:

  • Volkorenbrood, roggebrood, volkorenbeschuit en volkorenknäckebröd
  • Volkorenproducten zoals havermout, muesli, granola, volkoren cornflakes, volkoren pap zoals brinta, Weetabix, boekweitmeel en tarwevlokken
  • Zilvervliesrijst, volkorenpasta, peulvruchten (zoals bruine- en witte bonen, kidneybeans, chilibeans, zwarte bonen, kapucijners, kikkererwten, linzen) en aardappelen
  • Alle groenten en rauwkost
  • Alle soorten fruit, zowel vers als gedroogd (vijgen, dadels, pruimen, abrikozen)
  • Noten, pinda’s, lijn- en sesamzaad, zonnebloempitten

Krijg ik genoeg?

Weten of je dagelijks voldoende vezels binnenkrijgt, kan door in een app bij te houden wat je eet. Bijvoorbeeld De Eetmeter van het Voedingscentrum.

Voldoende vocht

Genoeg drinken is minstens zo belangrijk als voldoende vezels binnenkrijgen. Als je te weinig drinkt, wordt je ontlasting droog en hard en dan is poepen pijnlijk. Als je dagelijks 1½ tot 2 liter drinkt, krijg je genoeg vocht binnen. Dit zijn 10 tot 15 bekers of glazen. Trouwens, je hoeft echt niet alleen maar water te drinken. Alles wat vloeibaar is, mag je meetellen, dus ook melk, thee, koffie, yoghurt of soep.

Zet je darmen in beweging!

Beweging stimuleert de beweging van jouw darmen. Juist de dagelijkse dingen zoals wandelen, fietsen en voor de trap kiezen in plaats van de lift zijn makkelijk in te passen én belangrijk om te doen. Vooral beweging waarbij de buikspieren worden gebruikt, zoals zwemmen en buikspieroefeningen, stimuleert de darmen. Wist je trouwens dat elke dag 30 minuten lichaamsbeweging beter is om verstopping tegen te gaan dan alleen twee keer per week een uurtje sporten?

Darmen houden niet van stress

Vanuit de hersenen gaan zenuwprikkels naar alle delen van het lichaam. Dus ook stressprikkels. De darmen van sommige mensen reageren extra op stressprikkels. Het ‘slaat’ zogezegd ‘op hun darmen’. Het gevolg van die stressprikkels? Obstipatie. Wil je stress – en dus verstopping – voorkomen? Bewegen werkt ontspannend en helpt stress tegen te gaan.

Moet je? Meteen gaan!

Als je aandrang voelt om te poepen, maar je gaat op dat moment niet naar de wc, dan kan op de lange termijn dat gevoel van aandrang helemaal wegblijven. En niet weten wanneer je moet, is pas écht shit… Het is dus heel goed om altijd naar de wc te gaan als je moet, ook al voelt het misschien als een onhandige plek. Maar echt, iedereen poept, dus ga gewoon naar de wc ook al ben je niet thuis/op dat feestje/werk/bij een vriendin/enz. Je darmen zullen je dankbaar zijn!

Sascha de Jong (40) is (sport)diëtist bij thuiszorgorganisatie Careyn in Utrecht. Buiten werktijd zijn hardlopen, city trips en actieve vakanties favoriete bezigheden. Tijdens haar spreekuren ziet ze vaak ouders met jonge kinderen en vrouwen waar het zwanger worden of het zwanger zijn niet zonder problemen gaat. En iedereen weet: als je zwanger wilt worden, als je zwanger bent en als je je kind goed wilt laten opgroeien, is het heel belangrijk om gezond te eten. Maar onderscheid maar eens in die enorme berg aan informatie die er over gezond eten op internet staat wat waar is en wat niet… Sascha verheldert het in haar blogs. En geeft tips hoe je gezond eten nou écht volhoudt.

 

Reacties

Nog geen reacties

Reactie

Klinkt goed, dus stuur me dat magazine met tips!

# slimmerzwanger