Scheetje

Door Sascha de Jong

Hoe gênant is het om de hele tijden winden te moeten laten?! Toch doen we het allemaal. Lees over hoe dat komt én hoe je het kunt verminderen.

“Weet je wel hoe onhandig dat is, als je juf bent en je moet de hele tijd scheten laten?!” De vrouw op mijn spreekuur blijkt zich op het werk in allerlei bochten te wringen. Ze vertelt dat ze regelmatig iets gaat kopiëren, papier uit de voorraadkast gaat halen of nog even voor een kopje thee het keukentje induikt tijdens het lesgeven. En dat allemaal zodat ze niet in de klas is als ze een wind moet laten.

Pardon!

Scheten laten, we doen het allemaal. Het is normaal om er zo’n 12-25 keer per dag eentje te laten vliegen. Een mens produceert gemiddeld 0,5 tot 1,5 liter darmgas per dag. Het grootste deel van het gas ontstaat door het verteren van voedsel. Sommige mensen hebben meer last van winderigheid, darmkrampen en een opgeblazen gevoel. Bijvoorbeeld als je een prikkelbare darm hebt. Dan kan het zijn dat je wel 30-40 keer per dag een wind moet laten. Het belangrijkste advies is: houd het niet in. De klachten worden erger als de winden worden ingehouden.

Vertering

Door vertering van voedsel in de darmen ontstaat het grootste deel van de gassen. En sommige voedingsmiddelen kunnen extra winderigheid veroorzaken. Welke producten dit zijn, verschilt per persoon en is ook afhankelijk van hoeveel je ervan eet. Hier is een lijstje met the usual suspects. Maar zoals gezegd, het is niet voor iedereen hetzelfde. Alles uit dit lijstje weglaten uit je eetpatroon hoeft dus echt niet.

  • onrijpe banaan
  • vruchtensap
  • meloen
  • koolsoorten (behalve bloemkool en broccoli)
  • paprika
  • peulvruchten
  • prei
  • ui
  • producten met veel suiker of sorbitol (zoetstof)

Tip: houd een tijdje een eetdagboekje bij waarin je ook je klachten noteert. Zo kun je na een tijdje ontdekken welk voedingsmiddel bij jou zorgt voor klachten.

Lucht inslikken

Een klein deel van het gas hebben we zelf ingeslikt, dat is namelijk gewoon zuurstof. Als je door een rietje drinkt, dan is het eerste wat je naar binnen zuigt en slikt, lucht. Daarna komt pas het drinken zelf naar binnen. Ook als je veel praat tijdens het eten, slik je zuurstof in. En als je veel kauwgom kauwt gebeurt dat ook. Tips bij lucht inslikken zijn daarom:

  • Drink niet uit een rietje
  • Let er eens op hoeveel je praat tijdens het eten
  • Eet minder of geen kauwgom

Prik

Ook bestaat een deel van de gassen uit koolstofdioxide, ofwel koolzuur. Dat slikken we in als we dranken drinken met bubbels: bruisend bronwater, frisdrank met prik, bier, of wijn met bubbels. Laatste tip: door minder koolzuurhoudende dranken te drinken, is er minder gas in de darmen.

Sascha de Jong (40) is (sport)diëtist bij thuiszorgorganisatie Careyn in Utrecht. Buiten werktijd zijn hardlopen, city trips en actieve vakanties favoriete bezigheden. Tijdens haar spreekuren ziet ze vaak ouders met jonge kinderen en vrouwen waar het zwanger worden of het zwanger zijn niet zonder problemen gaat. En iedereen weet: als je zwanger wilt worden, als je zwanger bent en als je je kind goed wilt laten opgroeien, is het heel belangrijk om gezond te eten. Maar onderscheid maar eens in die enorme berg aan informatie die er over gezond eten op internet staat wat waar is en wat niet… Sascha verheldert het in haar blogs. En geeft tips hoe je gezond eten nou écht volhoudt.

 

Reacties

Nog geen reacties

Reactie

Klinkt goed, dus stuur me dat magazine met tips!

# slimmerzwanger