Overgewicht en zwangerschap

Door Sascha de Jong

Als je zwanger bent, kom je aan in gewicht. Maar hoe zit het als je al overgewicht hebt voordat je zwanger raakt? Dan gelden andere richtlijnen voor gewichtstoename. Waarom is dat zo?

Eerder schreef ik al over hoeveel je ongeveer mag verwachten dat je aankomt tijdens je zwangerschap. Als je overgewicht hebt voordat je zwanger raakt, dan is het nog belangrijker om je gewicht tijdens de zwangerschap goed in de gaten te houden en ervoor te zorgen dat je niet teveel aankomt.

Als je een gezond gewicht hebt voordat je zwanger raakt, dan is het prima om zo’n 12.5 kg aan te komen tijdens de zwangerschap. Als je overgewicht of ernstig overgewicht (obesitas) hebt voordat je zwanger raakt, dan zijn er andere adviezen over aankomen. Deze richtlijnen voor gewichtstoename zijn afhankelijk van je BMI voordat je zwanger bent.

BMI
De afkorting BMI staat voor Body Mass Index. Een getal dat iets zegt over de verhouding tussen je lengte en gewicht. Een gezonde BMI ligt tussen 18,5 en 25. Wil jij jouw BMI berekenen? Doe dat hier: http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-gewicht/heb-ik-een-gezond-gewicht.aspx

Nu je je BMI weet, kun je zien hoeveel je ongeveer mag aankomen tijdens de zwangerschap.
Is je BMI lager dan 18,5 mag je 12,5 tot 18 kg aankomen. Je gewicht is te laag, we noemen dit ondergewicht.
Bij een BMI tussen 18,5 en 25 heb je een gezond gewicht. Dan mag je 11,5 tot 16 kg aankomen.
Bij een BMI tussen 25 en 30 heb je overgewicht. De adviezen zijn dan dat je 7 tot 11,5 kg mag aankomen.
Heb je een BMI hoger dan 30, dan heb je obesitas. Probeer niet meer aan te komen dan 5 tot 9 kg.

Richtlijnen
Waarom zijn er zoveel richtlijnen en regels voor aankomen tijdens je zwangerschap? Dat is omdat we weten dat een gezond gewicht je zwangerschap positief beïnvloedt. Jij bent dan gezonder, je voelt je beter en fitter, de kans dat je een gezonde baby op de wereld zet is groter. Dat komt doordat je met een gezond gewicht of bij een minimale gewichtstoename bij bestaand overgewicht, veel minder kans hebt op complicaties. Daarbij moet je denken aan miskraam, hoge bloeddruk, zwangerschapsdiabetes. Het is niet om je bang te maken, maar vrouwen met een hoger gewicht hebben deze complicaties vaker. En de kans daarop neemt toe met het stijgen van het gewicht. Het betekent natuurlijk niet dat als je overgewicht of obesitas hebt, dat je deze problemen zéker gaat krijgen. De kans erop is alleen groter. En als je de mogelijkheid hebt om met leefstijlveranderingen jezelf en je baby gezonder te maken dan doe je dat natuurlijk!

Niet lijnen
Ga om een gezond(er) gewicht te bereiken niet lijnen. Ook niet voordat je zwanger bent. Kies bewust, eet gezond en genoeg, laat snoep, koek, chocolade, frisdrank en gezoete zuivel zoveel mogelijk staan. Eet 3 maaltijden per dag en kies voor gezonde tussendoortjes zoals fruit, snackgroenten, noten, yoghurt of kwark.

Sascha de Jong (40) is (sport)diëtist bij thuiszorgorganisatie Careyn in Utrecht. Buiten werktijd zijn hardlopen, city trips en actieve vakanties favoriete bezigheden. Tijdens haar spreekuren ziet ze vaak ouders met jonge kinderen en vrouwen waar het zwanger worden of het zwanger zijn niet zonder problemen gaat. En iedereen weet: als je zwanger wilt worden, als je zwanger bent en als je je kind goed wilt laten opgroeien, is het heel belangrijk om gezond te eten. Maar onderscheid maar eens in die enorme berg aan informatie die er over gezond eten op internet staat wat waar is en wat niet… Sascha verheldert het in haar blogs. En geeft tips hoe je gezond eten nou écht volhoudt.

Reacties

Nog geen reacties

Reactie

Klinkt goed, dus stuur me dat magazine met tips!

# slimmerzwanger