In verwachting? Dit kan je verwachten in de gym!

Door Romana Serno

Ik vind het verschrikkelijk wanneer ik op internet artikelen tegenkom waarin staat dat wandelen, een beetje yoga en ‘licht huishoudelijk werk’ voldoende training is tijdens je zwangerschap. Sorry, maar dat is niet voldoende! Je gaat straks een levend wezen uit je lichaam persen. Je spieren moeten hard werken om jou in balans te houden en je te ondersteunen tijdens je bevalling. Ik zie dus niet hoe je door ‘licht huishoudelijk werk’ bent voorbereid op, vermoedelijk, lichamelijk de zwaarste taak van je leven. Wil je graag actief blijven tijdens je zwangerschap en je lichaam, met de juiste training, voorbereiden op de geboorte van je kindje? Het is belangrijk dat je naar jouw lichaam luistert en doet wat voor jou comfortabel voelt. Raadpleeg in ieder geval altijd je verloskundige en/of arts voor je begint aan een trainingsprogramma.

  1. NIET stretchen!

Tijdens je zwangerschap maak je het hormoon relaxin aan. Stretchen en relaxin zijn geen vriendjes van elkaar.

  1. Zet de airco maar aan

Dankzij de hormonale veranderingen heb je het al gauw bloedheet! Drink dus water, véél water en stay cool.

  1. Core training is een must-do

Het behouden & trainen van je core stabiliteit is tijdens je zwangerschap belangrijk. Let op: je rechte buikspieren train je niet als je zwanger bent!

  1. Zorg voor sterke billen 

Die heb je nodig om een goed postuur te behouden en lage rugpijn te voorkomen. Ook geven sterke bilspieren je bekken stabiliteit.

  1. Blijven ademen

Train je ademhaling, zeker twee tot drie keer per dag. Dit kan je thuis doen en in de gym voor je aan je training begint.

  1. Houd het rustig

Op een schaal van 1 – 10 zou elke training tussen de 5 – 7 moeten schommelen qua intensiteit. Waarom? Grote verschillen in bloeddruk en zwaar buiten adem raken tijdens het sporten zijn stressvol voor je baby.

Romana Serno (27) deed tijdens de opleiding ‘pre- en postnatale fitness’ unieke kennis op over sporten & zwangerschap. Sindsdien weet ze precies hoe je vrouwen voor en na de zwangerschap op de juiste manier met krachttraining begeleidt. Bij Arie Boomsma’s sportschool Vondelgym traint deze fitness én personal trainer exclusief vrouwen. Je kunt je dus voorstellen dat Romana blij wordt van een gym vol vrouwen die aan krachttraining doen, maar minder blij wordt van alle onzin die rondgaat over sporten en bewegen als je zwanger bent. Bloggen en vloggen voor Slimmer Zwanger is voor haar dus dé manier om aanstaande en kersverse moeders met de juiste tips en oefeningen te helpen zich weer sterk en fit te voelen.

Reacties

  1. Desiree
    22-08-2017
    Hoi Romana, Sinds een paar maanden ben ik goed bezig met sporten. Ik had totaal geen spieropbouw en ben sinds twee weken ook begonnen met eiwitshakes en creatine poeder. Dit helpt echt heel goed en ben ontzettend blij met de resultaten. Maar wat als ik nu zwanger raak? Mag ik dan creatine blijven gebruiken? Groeten Desiree

Reactie

Klinkt goed, dus stuur me dat magazine met tips!

# slimmerzwanger